Projekt „Świadomi i odpowiedzialni w sieci”

Posted in: Aktualności

5 lutego odbyło się w naszej szkole podsumowanie projektu „Świadomi i odpowiedzialni w sieci”. Przygotowywany on był od początku roku 2019. Uczniowie wykonali masę działań, które przyniosły wspaniałe rezultaty, a co najważniejsze pozwalają mieć nadzieję, że każdy od tej pory będzie wiedział, jak poprawnie zachowywać się w Internecie i co zrobić, gdy spotka go w nim nieprzyjemna sytuacja.
Przez ostatni miesiąc w naszej szkole działo się naprawdę wiele. Powstały liczne ulotki nawiązujące do tematu przewodniego, krzyżówki, wykreślanki, rebusy, plakaty, makiety, gry, komiksy, strona internetowa, prezentacje PowerPoint oraz gry i prezentacje zakodowane w Scratchu.

W końcu 5 lutego nadszedł czas, by to wszystko zaprezentować. Na korytarzu pojawiły się wystawki prac, część plakatów zamieniła się w dekorację sali gimnastycznej. Odbyło się kilka lekcji otwartych, we wszystkich klasach przeprowadzono lekcje przybliżające tematykę zagrożeń w sieci, podkreślono zjawiska cyberprzemocy i uzależnień od gier lub/i internetu czy telefonu, a w myśl słów Ignacego Krasickiego, że „śmiech niekiedy może być nauką” młodzi adepci sztuki internetowej mogli także pograć w edukacyjną „Interlandię”.

Na trzeciej godzinie lekcyjnej uczniowie klas czwartych przejęli funkcje nauczycieli i (pod ich czujnym okiem) poprowadzili z trzecioklasistami zajęcia, w których poprzez zabawę uczyli młodszych kolegów zasad bezpieczeństwa w sieci. Przynieśli im samodzielnie wykonane rebusy, krzyżówki i wykreślanki, a później – jak na dobrych starszych kolegów przystało – pomogli je rozwiązywać.

Wkrótce po nich, bo zaledwie jedną godzinę później, ich śladem ruszyli starsi koledzy. Uczniowie klas ósmych i siódmych jako starszyzna pełnili honory i wcielili się w prelegentów w klasach IV-V. Zademonstrowali i z dużą swadą omówili stworzone przez siebie prezentacje w PowerPoint, stronę internetową, komiks, a nawet przeprowadzili kilkustronicowy quiz. Zajęcia spodobały się i tym młodszym, i tym starszym, którzy prosili o „jeszcze”.

Na piątej lekcji uczniowie klas IV-VIII wraz z nauczycielami zebrali się na specjalnie do tego celu przygotowanej sali gimnastycznej. Klasa Vc przedstawiła sześć scenek, których bohaterowie stawali się ofiarami zagrożeń podstępnej sieci. Trzeba przyznać, że aktorzy zagrali brawurowo i bez wysiłku skupili na sobie uwagę publiczności. Ich gra była po prostu rewelacyjna! Tuż po nich wyświetlone zostały wybrane prace szóstoklasistów zaprogramowane w Scratchu. Wywołały kolejne zachwycone „ochy” i „achy”. Po nich zaś przyszedł moment na podsumowanie ważnych informacji i zasad dwoma filmami.

Na zakończenie wybrani z każdej klasy uczniowie wzięli udział w podchodach na terenie szkoły i co kilka minut rozlegał się w coraz to innym miejscu okrzyk radości, gdy kolejnej osobie udało się znaleźć drogocenną kolorową kopertę, zawierającą kolejną wskazówkę dotyczącą… rzecz jasna sieci.

W ten zaskakujący dla uczestników sposób zakończył się projekt, w który włączyła się cała szkolna brać. Trzeba przyznać, że takie działania przynoszą podwójne korzyści. Dają cenną wiedzę, ale też scalają społeczność i uczą pracy w zespole.