“Kabaret szkolny - uczy, bawi, integruje”
Adresatami innowacji są uczniowie klasy VI b. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2025/26 z możliwością kontynuowania innowacji w następnym roku szkolnym.
Zajęcia szkolnego kabaretu umożliwiają wykorzystanie naturalnej skłonności
do naśladowania i zabawy, a także aktywności emocjonalnej i ruchowej. Sprzyjają rozładowaniu napięcia i energii, przynoszą radość i satysfakcję. Przygoda
z aktorstwem pobudza aktywność, rozwija nowe doświadczenia i zainteresowania, uczy otaczającego świata i integruje młodego człowieka z grupą.
Głównym celem programu jest rozwijanie zainteresowań i zdolności artystycznych uczniów oraz umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej.
Zakres treści, formy realizacji
- Prace nad tworzeniem scenariusza – pomysły na tematykę przedstawień
- Doskonalenie warsztatu ucznia
- Próby do przedstawień
- Występy przed publicznością szkolną lub lokalną w zależności od specyfiki przygotowywanej imprezy.
Przewidywane efekty:
- uczniowie nabędą umiejętności rozwijania indywidualnych zdolności
- uczniowie poznają techniki dramowe i potrafią je swobodnie wykorzystywać na scenie
- uczniowie wzmocnią poczucie własnej wartości.
Tematyka zajęć
- Zabawy integrujące zespół uczniów kabaretu.
- Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne.
- Ćwiczenia emisji głosu.
- Praca nad dykcją.
- Praca nad koncentracją.
- Wyrażanie emocji i uczuć gestem, mimiką, słowem, ruchem.
- Taniec jako sposób wyrażania emocji.
- Rozmowa na temat znaków w teatrze (gest, mimika, słowo,
intonacja, charakteryzacja itp.)
- Tworzenie scenek dramowych, dotyczących określonych sytuacji.
- Sposoby komunikowania się reżysera z aktorem (wyznaczanie
celu, wchodzenie w role).
- Tworzenie scenariusza.
- Zapoznanie dzieci z tekstem scenariusza
- Dokładne jego omówienie (analiza tekstu-praca zespołowa).
- Ćwiczenia pamięci.
- Czytanie scenariusza ze zrozumieniem.
- Czytanie z podziałem na role.
- Przydział ról poszczególnym uczniom.
- Projektowanie i wykonanie scenografii, rekwizytów (ćwiczenia manualne).
- Dobór muzyki oraz choreografia.
- Próby scen i całego przedstawienia.
- Przygotowanie inscenizacji do scenariusza.
autorzy: Anetta Trzmielak, Katarzyna Ptaszyńska