“Mój teatr - moja przygoda” - elementy edukacji teatralnej
Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIa. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2025/26.
Wprowadzenie zajęć teatralnych i ćwiczeń dramy może wydatnie wpłynąć na doskonalenie mowy dziecka, służy również kształceniu precyzji mówienia, a jednocześnie eliminuje niektóre wady wymowy. Bawiąc się w teatr, przezwyciężają trudności w czytaniu i opowiadaniu, bo w trakcie zajęć czytają fragmenty bajek – z odpowiednią intonacją, ze zwracaniem uwagi na znaki interpunkcyjne. Uczą się płynności, tempa i wyrazistości czytania. Teatr angażuje dzieci słabo wypowiadające się na lekcji.
Zajęcia teatralne są również terapią dla dzieci nadpobudliwych w sferze emocjonalnej. Takie dzieci w trakcie zajęć mają możliwość pozbywania się negatywnych emocji: gniewu, złości, agresji, płaczu, kłótliwości, skarżenia, a w zamian przyswajania prawidłowych zachowań poprzez stwarzanie określonych sytuacji i bodźców uspakajających wzmożoną nadpobudliwość.
Teatr rozwija dzieci intelektualnie, wzbogaca ich świat nowymi treściami, poszerza słownictwo, rozwija logiczne myślenie, kształci pamięć oraz uwagę.
Formy pracy
Pod formą pracy rozumie się wszelkie działania teatralne:
- teatr samorodny oparty na improwizacji,
- inscenizacje,
- teatr lalkowy,
- teatr cieni,
- drama.
Techniki teatralne
- Ćwiczenia wyraźnego mówienia,
- Umiejętność natężenia i modulowania głosem,
- Elementy dramy,
- Improwizacja,
- Ruch,
- Śpiew.
Przewidywane efekty:
- uczniowie nabędą umiejętności rozwijania indywidualnych zdolności;
- doskonalą wymowe i wzbogacaja słownictwo;
- poznają techniki dramowe i wykorzystują je na scenie;
- wzmacniają poczucie własnej wartości.
Tematyka ośrodków tematycznych:
POBAWMY SIĘ RAZEM W TEATR – cykl zabaw, gier dramowych integrujących grupę, ukazujących wartości współdziałania w zespole, poznanie oczekiwań uczestników. Tworzenie etiud w grupach i indywidualnie.
GIMNASTYKA TWARZY I JĘZYKA – ćwiczenia i zabawy kształcące poprawne i wyraźne wymawianie głosek. Kształcenie odpowiedniej dykcji.
WIEM CO TO JEST TEATR - utrwalenie pojęć związanych z teatrem. Przybliżanie pojęć w trakcie tworzenia własnych etiud, improwizacji, inscenizacji. Organizacja wyjazdu do teatru.
PRZYGOTOWUJEMY PRZEDSTAWIENIE – wspólne odczytanie wybranego scenariusza, propozycje uczniów dotyczące przetworzenia go wg własnych pomysłów, przydzielanie ról.
MALI TWÓRCY –próby z tekstem, doskonalenie prawidłowego intonowania wymawianych ról, komponowanie układów tanecznych, dobieranie fragmentów muzycznych, wyrażanie stanów emocjonalnych poprzez gest, mimikę, ruch, uświadomienie zasad zachowania się na scenie, wyrabianie cierpliwości i zaufania we własne siły. Projektowanie strojów i dekoracji.
PRZEDSTAWIENIE TUŻ, TUŻ – próby wszystkich scen inscenizacji.
NASZA PREMIERA – zaprezentowanie inscenizacji; nagranie przedstawienia.
WSPOMNIEŃ CZAR – wymiana wrażeń z przebiegu inscenizacji, obejrzenie nagrania, kształcenie umiejętności samooceny.
autor: Wanda Fibakiewicz