“Przyroda uczy, bawi i relaksuje - obcując z nią świetnie się czuję!”
Założenia ogólne:
- Raz w miesiącu będę wybierała się z dziećmi do pobliskiego parku lub lasu, w którym uczniowie będą obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie, poznawać gatunki roślin i zwierząt, a także stymulować motorykę małą i dużą.
- Podczas każdego ze spacerów będę zbierała z uczniami różne dary przyrody np. patyki, kasztany, żołędzie, kamienie, , grzyby, z których dzieci przygotują zabawki, instrumenty, przetwory w celu pobudzenia kreatywności i samodzielności.
- Zebrane dary natury posłużą także do kształtowania umiejętności przeliczania, logicznego myślenia a także stymulowania motoryki małej i zajęć z elementami Terapii Ręki.
- Podczas zajęć będę kładła duży nacisk na integrację grupy, prawidłowe relacje między uczniami, budzenie empatii i przestrzeganie norm społecznych.
- Uczniowie będą rozwiązywać różne zadania, zagadki i pokonywać tory przeszkód, które będą pobudzać rozwój myślenia logicznego i przyczynowo-skutkowego.
Cele główne:
- Usprawnienie umiejętności poznawczych poprzez kontakt z przyrodą;
- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i codziennym napięciem;
- Stymulacja motoryki małej i dużej;
- Kształtowanie samodzielności;
- Pobudzanie empatii i poczucia odpowiedzialności za przyrodę.
Cele szczegółowe (uczeń):
- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa podczas spacerów z klasą;
- Poznaje gatunki roślin, zwierząt, grzybów;
- Wymienia gatunki roślin i grzybów jadalnych i trujących;
- Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w stosunku do dzikich zwierząt, nieznanych roślin;
- Współpracuje w grupie stosując się norm społecznych;
- Dzieli się z innymi środkami dydaktycznymi i zasobami;
- Pomaga rówieśnikom jeśli zachodzi taka potrzeba;
- Używa zwrotów grzecznościowych;
- Przelicza przy pomocy liczmanów w zakresie 100;
- Mierzy i porównuje długość;
- Waży i porównuje ciężar;
- Tworzy zbiory, sortuje;
- Korzysta z atlasów w celu ustalenia gatunku nieznanej rośliny/zwierzęcia;
- Prosi o pomoc w sytuacji trudnej;
- Wymienia sposoby w jakie można zadbać o las/park i jego mieszkańców zależnie od pór roku;
- Wykonuje przetwory według instrukcji zachowując zasady bezpieczeństwa i higieny;
- Wykonuje ludziki z żołędzi i kasztanów;
- Poznaje nowe struktury i opisuje je wypowiadając się pełnym zdaniem;
- Pokonuje tor przeszkód;
- Szanuje przyrodę i jej zasoby;
- Radzi sobie w sytuacjach stresowych stosując techniki relaksacyjne;
- Wykonuje domek dla owadów według instrukcji i wyjaśnia celowość jej powstawania;
- Odgaduje zagadki słowne na temat roślin i zwierząt;
- Wymyśla rymy do podanego przez nauczyciela słowa;
- Korzysta z dostępnych środków i kreatywnie je wykorzystuje w celu wykonania zaprojektowanego przez siebie kamyczka.
autor: Justyna Radzbanek