Mój teatr - moja przygoda
W bieżącym roku szkolnym jest realizowana w klasie Ia innowacja pedagogiczna "Mój teatr- moja przygoda", która jest kontynuacją zajęć prowadzonych przeze mnie od roku szkolnego 2012/2013. Proponowane zajęcia cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem ze strony uczniów jak i ich rodziców. Jest ona zmodyfikowana i dostosowana do obowiązującego programu „ Szkoła na TAK.Program pozytywnej edukacji wczesnoszkolnej klasy I-III.” autorstwa Iwony Czaja - Chudyby.
Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się w wyniku refleksji nad edukacją teatralną dzieci i młodzieży. Nietrudno zauważyć, że nasi uczniowie większą część czasu spędzają przed ekranem komputera lub telewizora, a teatrzyk szkolny dla uczniów klas młodszych może stanowić nieocenione uzupełnienie treści programowych i rozwijać ich zainteresowania. Zabawa w teatr sprzyja poszerzaniu i utrwalaniu wiadomości, poza tym dzieciom sprawia radość, bo lubią udawać kogoś innego i wymyślać ciekawe historie, więc spontanicznie angażują się w działania teatralne. Teatr jest dla dzieci pewnego rodzaju magią, która pozwala im przeżyć niezwykłe przygody.
Cele główne innowacji:
- Umożliwienie częstego kontaktu ze sztuką teatralną, przygotowanie do odbioru dzieła literackiego, plastycznego i muzycznego.
- Rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz aktywności twórczej.
- Zintegrowanie zespołu, stworzenie atmosfery akceptacji i zaufania, rozwijanie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności.
- Pobudzanie do działań artystycznych, dostarczanie przeżyć emocjonalnych
i estetycznych, umożliwienie prezentacji własnych dokonań, przygotowanie do udziału w konkursach recytatorskich i wystąpieniach i teatralnych.
Przewidywane efekty wprowadzonej innowacji
Zakłada się, że po trzech latach pracy uczeń będzie :
- Podawał najważniejsze fakty z historii teatru lalek oraz prawidłowo sformułuje wypowiedź na ten temat,
- Rozróżniał najprostsze formy teatralne: teatr cieni, lalki, żywego planu, jednego aktora, opera, balet, operetka, pantomima,
- Rozpoznawał i nazywał różne rodzaje lalek, wykonywał animacje lalek,
- Prawidłowo nazywał poszczególne części teatru oraz stanowisk pracy ludzi współtworzących spektakl,
- Zgodnie współpracował w grupie, wykazywał postawę koleżeńskiej życzliwości, tworzył atmosferę zaufania i bezpieczeństwa.
- Przekazywał różnorodne treści dzięki nabytym umiejętnościom scenicznym,
- Umiejętnie stosował techniki zapamiętywania,
- Nadawał różnych znaczeń tym samym kwestiom za pomocą muzyki mowy,
- Czysto i poprawnie wypowiadał się (dykcja),
- Stosował własny sposób tworzenia odgrywanej postaci zgodnie ze scenariuszem utworu,
- Poruszał się po całej scenie oraz wykorzystywał jej możliwość w budowaniu roli,
- Umiejętnie wyrażał emocje i uczucia za pomocą gestu, ruchu i mimiki, panował nad własnymi emocjami,
- Stosował w praktyce zasady właściwego zachowania się w teatrze.
Sposoby realizacji
Zajęcia realizowane są z uczniami klasy Ia w ramach koła teatralnego. Podstawową formą pracy uczniów jest praca indywidualna i w grupach. W bieżącym roku szkolnym poznajemy różne rodzaje przedstawień teatralnych, lalki teatralne, uczymy się animacji. Poznajemy tajniki prawidłowej recytacji, poruszania się po scenie - ruchu teatralnego. Planujemy udział w spektaklach teatralnych w łódzkich teatrach: Teatr Arlekin, Teatr Muzyczny, czy Teatr Wielki.
autor: Wanda Fibakiewicz