„Zdrowie na TAK” – edukacja zdrowotna dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej
Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIa, IIIb, IIa, IIb i IIc. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2025/26 z możliwością kontynuacji w kolejnym roku szkolnym.
Edukacja zdrowotna w klasach młodszych pozwala kształtować właściwe nawyki, wzmacniać odporność, uczyć dzieci dbania o ciało i emocje.
Planujemy wprowadzenie “Zdrowych poniedziałków” - raz w miesiącu uczniowie przynoszą swoje drugie śniadanie wzbogacone o owoce lub warzywa.
Innowacja wpisuje się w filozofię programu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na TAK”, promując twórczość, aktywność i koleżeństwo jako filary budowania zdrowej społeczności szkolnej.
T – Twórczość: dzieci tworzą własne plakaty, rymowanki, gry związane ze zdrowiem.
A – Aktywność: zajęcia ruchowe, ćwiczenia, inscenizacje, zabawy terenowe.
K – Koleżeństwo: praca w parach i grupach, projekty prozdrowotne
Cele ogólne
- Kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród uczniów.
- Rozwijanie świadomości w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego.
- Wdrażanie do podejmowania działań na rzecz własnego zdrowia i zdrowia innych.
Cele szczegółowe
Uczeń:
- wymienia podstawowe zasady higieny i dbałości o zdrowie,
- wyjaśnia piramidę zdrowego żywienia,
- rozumie znaczenie aktywności fizycznej,
- podaje podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
- radzi sobie ze stresem,
- współpracuje w grupie,
- planuje zdrowe posiłki i aktywny czas wolny.
Treści innowacji
- Higiena osobista i zdrowie.
- Zasady zdrowego odżywiania.
- Ruch i aktywność fizyczna.
- Profilaktyka chorób.
- Pierwsza pomoc przedmedyczna; telefon alarmowy.
- Zdrowie emocjonalne – radzenie sobie ze stresem.
- Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich.
Metody i formy pracy
- Metody: burza mózgów, pogadanka, drama, praca projektowa, gry dydaktyczne, eksperyment, pokaz, metoda aktywnego działania.
- Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa, terenowa, plastyczna, ruchowa.
- Środki dydaktyczne: plansze, ilustracje, karty pracy, owoce/warzywa, materiały plastyczne, sprzęt sportowy, multimedia.
Harmonogram realizacji
Klasa II
I półrocze
- „Kolorowy talerz zdrowia” – zdrowe odżywianie,
- „Czyste ręce – zdrowe ręce” – higiena rąk,
- „Woda to skarb” – znaczenie picia wody.
II półrocze
- „W zdrowym ciele – zdrowy duch” – ruch na co dzień,
- „Dbamy o zęby” – higiena jamy ustnej,
- „Moje emocje” – rozpoznawanie uczuć.
Klasa III
I półrocze
- „Ruch to zdrowie” – aktywność fizyczna,
- „Śniadanie daje moc” – rola posiłków,
- „Dbamy o sen i odpoczynek”.
II półrocze
- „Jak radzić sobie ze stresem?” – ćwiczenia relaksacyjne,
- „Nie daj się chorobie” – profilaktyka i odporność,
- „Jestem dobrym kolegą – buduję przyjaźnie”.
Ewaluacja innowacji
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco poprzez:
- obserwację zachowań uczniów podczas zajęć i przerw,
- analizę prac plastycznych i projektów uczniowskich,
- ankiety i rozmowy z uczniami oraz rodzicami,
- udział uczniów w akcjach prozdrowotnych,
- podsumowujące zajęcia klasowe z autoewaluacją („czego się nauczyłem?”).
Efektem końcowym powinno być:
- wzrost świadomości zdrowotnej uczniów,
- poprawa nawyków higienicznych i żywieniowych,
- większa aktywność fizyczna,
- lepsze radzenie sobie z emocjami,
- wzmocnienie więzi koleżeńskich.
Zakładane osiągnięcia uczniów
Uczeń:
- rozróżnia produkty zdrowe i niezdrowe,
- stosuje zasady higieny osobistej,
- chętnie uczestniczy w aktywnościach ruchowych,
- podaje sposoby na wyciszenie i relaksację,
- podaje zasady udzielania pierwszej pomocy,
- współpracuje w grupie i dba o atmosferę w klasie.
autorzy:
Wanda Fibakiewicz, Katarzyna Jankowska, Monika Jurkiewicz, Anna Ciągło, Aneta Skrzypińska -Mordzak