Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

„Zdrowie na TAK” – edukacja zdrowotna dla uczniów klas II i III szkoły podstawowej

Adresatami innowacji są uczniowie klasy IIIa, IIIb, IIa, IIb i IIc. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2025/26 z możliwością kontynuacji w kolejnym roku szkolnym. 

Edukacja zdrowotna w klasach młodszych pozwala kształtować właściwe nawyki, wzmacniać odporność, uczyć dzieci dbania o ciało i emocje. 

Planujemy wprowadzenie “Zdrowych poniedziałków” - raz w miesiącu uczniowie przynoszą swoje drugie śniadanie wzbogacone o owoce lub warzywa. 

Innowacja wpisuje się w filozofię programu edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na TAK”, promując twórczość, aktywność i koleżeństwo jako filary budowania zdrowej społeczności szkolnej. 

T – Twórczość: dzieci tworzą własne plakaty, rymowanki, gry związane ze zdrowiem. 

A – Aktywność: zajęcia ruchowe, ćwiczenia, inscenizacje, zabawy terenowe. 

K – Koleżeństwo: praca w parach i grupach, projekty prozdrowotne 

Cele ogólne 

  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych wśród uczniów. 
  • Rozwijanie świadomości w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego. 
  • Wdrażanie do podejmowania działań na rzecz własnego zdrowia i zdrowia innych. 

Cele szczegółowe 

Uczeń: 

  • wymienia podstawowe zasady higieny i dbałości o zdrowie, 
  • wyjaśnia piramidę zdrowego żywienia, 
  • rozumie znaczenie aktywności fizycznej, 
  • podaje podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej 
  • radzi sobie ze stresem, 
  • współpracuje w grupie, 
  • planuje zdrowe posiłki i aktywny czas wolny. 

  Treści innowacji 

  • Higiena osobista i zdrowie. 
  • Zasady zdrowego odżywiania. 
  • Ruch i aktywność fizyczna. 
  • Profilaktyka chorób. 
  • Pierwsza pomoc przedmedyczna; telefon alarmowy. 
  • Zdrowie emocjonalne – radzenie sobie ze stresem. 
  • Budowanie pozytywnych relacji koleżeńskich. 

  Metody i formy pracy 

  • Metody: burza mózgów, pogadanka, drama, praca projektowa, gry dydaktyczne, eksperyment, pokaz, metoda aktywnego działania. 
  • Formy pracy: indywidualna, grupowa, zespołowa, terenowa, plastyczna, ruchowa. 
  • Środki dydaktyczne: plansze, ilustracje, karty pracy, owoce/warzywa, materiały plastyczne, sprzęt sportowy, multimedia. 

Harmonogram realizacji 

Klasa II 

I półrocze 

  • „Kolorowy talerz zdrowia” – zdrowe odżywianie, 
  • „Czyste ręce – zdrowe ręce” – higiena rąk, 
  • „Woda to skarb” – znaczenie picia wody. 

II półrocze 

  • „W zdrowym ciele – zdrowy duch” – ruch na co dzień, 
  • „Dbamy o zęby” – higiena jamy ustnej, 
  • „Moje emocje” – rozpoznawanie uczuć. 

Klasa III 

I półrocze 

  • „Ruch to zdrowie” – aktywność fizyczna, 
  • „Śniadanie daje moc” – rola posiłków, 
  • „Dbamy o sen i odpoczynek”. 

II półrocze 

  • „Jak radzić sobie ze stresem?” – ćwiczenia relaksacyjne, 
  • „Nie daj się chorobie” – profilaktyka i odporność, 
  • „Jestem dobrym kolegą – buduję przyjaźnie”. 

Ewaluacja innowacji 

Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco poprzez: 

  • obserwację zachowań uczniów podczas zajęć i przerw, 
  • analizę prac plastycznych i projektów uczniowskich, 
  • ankiety i rozmowy z uczniami oraz rodzicami, 
  • udział uczniów w akcjach prozdrowotnych, 
  • podsumowujące zajęcia klasowe z autoewaluacją („czego się nauczyłem?”). 

 

Efektem końcowym powinno być: 

  • wzrost świadomości zdrowotnej uczniów, 
  • poprawa nawyków higienicznych i żywieniowych, 
  • większa aktywność fizyczna, 
  • lepsze radzenie sobie z emocjami, 
  • wzmocnienie więzi koleżeńskich. 

  Zakładane osiągnięcia uczniów 

Uczeń: 

  • rozróżnia produkty zdrowe i niezdrowe, 
  • stosuje zasady higieny osobistej, 
  • chętnie uczestniczy w aktywnościach ruchowych, 
  • podaje sposoby na wyciszenie i relaksację, 
  • podaje zasady udzielania pierwszej pomocy, 
  • współpracuje w grupie i dba o atmosferę w klasie. 

autorzy: 

Wanda Fibakiewicz, Katarzyna Jankowska, Monika Jurkiewicz, Anna Ciągło,  Aneta Skrzypińska -Mordzak